Recruitment Awards Finalister

Vinnarna i samtliga kategorier presenteras den 27 maj 

Huvudsponsor

Talent Venture Group
Talent Venture Group

Talent Venture Group är en global investerare för techbolag inom HR och Talent Management. TVG hjälper techbolag inom HR och Talent Management växa från startupfas till etablerade, globala organisationer.

ÅRETS REKRYTERINGSFÖRETAG
upp till 19 anställda

Job Solution

Job Solution har sedan starten 2015 visat en stabil tillväxt och har senaste året, pandemin till trots, demonstrerat mod genom expansion via systerbolag i Norge. Job Solution har under 2020 även lyckats öka omsättning med 23% och teamet har växt från 11 till 17 personer.

Genom fokus på långsiktiga kundrelationer och sin specifika rekryteringsmodell som gynnar den långsiktiga relationen, har de lyckats väl med att etablera sig inom segmenten samhällsbyggnad, infrastruktur och teknik.

Skillway People and Search

Skillway startades 2016 av Maria Lethin och Anna Goudoulakis med fokus på respekt för individen, dess potential och utvecklingsförmåga. Genom att våga tänka nytt och utmana de konventionella rekryteringsstrategierna hos kunder har de lyckats utveckla bolaget och under senaste året har omsättningen ökat med 28% trots pandemins påfrestningar.

En av framgångsfaktorerna är den goda kandidat- och kundresa genom rekryteringsprocessen som Skillway varmt värnar om.

The Place

The Place startade för 30 år sedan under namnet Placera Personal. Hösten 2019 förvandlades företaget till The Place – Where happy work happens! Med sin kommunikation är de en färgklick i branschen och i genom sitt erbjudande om att vara en ”Worklife Partner” är de en långsiktig medspelare för att tillgodose kundernas kompetensbehov. The Place har en ambition att ligga i framkant och sticker ut med en digital och innovativ lösning på hemsidan för skapande av kravprofil.

Med noll reklamationer under 2020 och en kandidatnöjdhet som har ökat med 28% visar The Place att de tar både kund- och kandidatresan på allvar.

Vinnare:

Samarbetspartner

Stockholm Digital Marketing Group
Stockholm Digital Marketing Group

SDMG, arbetar med alla digitala lösningar från att bygga hemsidor och göra 3D-filmer & AR lösningar till att hjälpa kunder att öka sin försäljning i annonsering på Facebook/Instagram, Linkedin och Google

ÅRETS REKRYTERINGSFÖRETAG
från 20 – 49 anställda

K2 Search

K2 Search har i pandemins år vänt röda siffror till svarta. Detta genom att använda hela sin nationella styrka.

De har också en hög kundnöjdhet (57 mot global benchmark på 42 i deras undersökning) och ett net promoter score bland medarbetarna på 84. Under året har de utvecklat och förnyat sitt arbete bland annat med styrelserekrytering.

 

 

First Reserve

First reserve satsar på 4K, Kunder, Kollegor, Kandidater och Konsulter. Ett exempel är hur de lägger stor vikt på att följa och återkoppla till samtliga kandidater under hela vägen.

Vinnaren startar sedan alltid sitt uppdrag med en blomma. I ett tufft 2020 då de lyckades behålla över 60% av sin rekryteringsaffär kunde de ändå förnya sig och utveckla nya kommunikativa format som podden Måndagslycka.

Xamera

Rekrytering och därmed vår bransch handlar i grunden om en enkel tjänst – att matcha behov med sökande. Linköpingsföretaget Xamera har förnyat kontakten mellan nyexaminerade ingenjörer och arbetsgivare genom att vara inbjudande och tillmötesgående.

De använder såväl direktrekrytering som hyrköp. Det här i den extremt konkurrensutsatta kategorin IT och teknik.

Vinnare:

Samarbetspartner

Gigs for her
Gigs for her

Gigs for her är en gigbyrå som matchar företag och organisationer med grym kompetens hos kvinnor. Med fokus på jämställdhet skapar vi värde för våra kunder genom att leverera matchningar på kandidater med både rätt kompetens och personliga egenskaper och på så sätt bidrar vi till den effekt våra kunder vill uppnå på både kort och lång sikt.

ÅRETS REKRYTERINGSFÖRETAG
över 50 anställda

Poolia

“Poolia har med sin långa erfarenhet och stora kunskap inom rekrytering fortsatt att utvecklas. Man har klarat av den digitala transformationen i Covid-19 fotspår på ett bra sätt. Det visar inte minst de undersökningar som gjorts där både rekryteringskandidater och rekryteringskunder ger företaget höga betyg samt att antalet ersättningsrekryteringar är väldigt få.

Företaget har också ökat sin marknadsandel i Sverige från 4,7% i det tredje kvartalet 2019 till 5,4% i det tredje kvartalet 2020. I den av Poolia själva genomförda årliga kundundersökningen nådde man 4,4 av 5 i betyg för helåret 2020.”

Onepartnergroup

För OnePartnerGroup är det lokala engagemanget viktigt och en av grundpelarna i verksamheten. Den lokala styrningen skapar ett högt medarbetarengagemang och nytänkande som gynnar företagets samarbetspartners.

OnePartnerGroup fortsätter att modigt expandera med detta som grund. Rekryteringsdelen av företaget har blivit tydligare sedan företagets grundande och har med sitt fokus på effektiv rekrytering med hög kvalitet och en bra kandidatupplevelse blivit en stark del i företaget med goda vitsord från både kandidater och kunder.

Bland annat har OnePartnerGroup utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag för sitt goda arbete 2020, detta för tredje året i rad.

 

Unik Resurs

“Verksamheten har en imponerande kombination av nöjda kunder, kandidater och anställda samt goda ekonomiska resultat. Speciellt den höga kundnöjdheten utmärker sig. Företaget har gått i bräschen för att sätta kandidaterna och deras utveckling främst. Med utvecklingsfokus som grund har Unik Resurs myntat begreppet “kundidater” som signalerar att kandidat och kund har lika stort värde i rekyteringsprocessen. Företagets arbetssätt där rekrytering inte bara är rekrytering utan att det i själva verket handlar om utveckling leder företaget framåt.

Unik Resurs sammanvägda kundnöjdhet för 2020 är 4,7 på en 5-gradig skala och 99% av företagets kunder säger att de kan rekommendera Unik Resurs till andra. Även reklamationsgraden (en reklamation är när en kandidat slutar inom 6 månader från start) ligger väl under 1% för helåret 2020. Unik Resurs har visat prov på ambition och passion under ett, för rekryteringsbranschen, mycket
utmanande år.”

Vinnare:

Samarbetspartner

Plattformsföretagen
Plattformsföretagen

Bygger framtidens webbaserade ekonomi. Plattformsföretagen delar ut eget pris på galan i form av Årets GIG företag

ÅRETS BEMANNINGSFÖRETAG

Insight Competence

Insight Competence är ett ungt företag som varit verksamma i fyra år som står och lever med begreppet att “Det finns en plats för alla” Under pandemi året 2020 intog företaget en aktiv strategi att flytta fram sina positioner vilket har resulterat i en omsättningsökning på över 30 % mot föregående år och en ökning av konsulter med över 31 %

Med passion och framåtanda är Insight Competence en uppstickare inom bemannings segmentet. Med sin inriktning mot mediebyråer och mediehus har de på endast fyra år lyckats positionera sitt varumärke, öka omsättningen varje år och utveckla sig till en modern och kundorienterad bemannings aktör.

 

 

 

 

 

Poolia / Uniflex

Poolia – det 6:e största bemanningsföretaget i riket – är ett av de traditionella bemanningsbolagen som nu blivit ett av de mer spännande företagen i branschen.  De har fått en nystart genom fusionen med Uniflex och med Sigmas grundare Dan Olofsson som ny huvudägare.

Under pandemin lyckades Poolia öka sina marknadsandelar från 4,7 till 5,4 procent. En effekt av den nya fokuserade försäljnings-strategin i och med fusionen av de starka varumärkena Poolia och Uniflex.  Under året genomförde Poolia kompetenslyft inom fler områden och jobbade aktivt med värderingar och kulturarbete. Resultatet av detta visar att kunder, medarbetare och kandidater är mer positiva till företaget än tidigare. Poolia får höga betyg av kunderna  4,4 (5) och konsulternas betyg är fina 4,1 (5).

Poolia och Uniflex i Sverige omsatte 1246 Msek och de hade 3283 anställda medarbetare i fyra länder. I Sverige finns Poolia på 12 orter, Uniflex finns på 36 orter. Företaget genomförde mer än 1 000 rekryteringar och 2 200 hyruppdrag under perioden.

Effektiv

Målet för Effektiv är att skapa den perfekta matchen mellan företagens behov att utveckla lönsamma organisationer, samt scouta talanger och professionella medarbetare. Idag är Effektiv ett konsultföretag inom rekrytering och bemanning. Effektiv vill leva nära marknaden och vill förstå kundbehov på djupet. Deras tjänster är också matchning, coaching och rådgivning. 15% ökning i omsättning under 2020. Total är nu omsättningen SEK 234m (350% ökning från 2014).

 Effektiv växer fortsatt som bolag i omsättning och har som mål att etablera fler kontor framöver. De har ett brett erbjudande med starka innovativa koncept och lösningar för att hjälpa sina kunder. Ett värderingsstyrt bolag där dom anser att kulturen måste byggas in i personerna för att etablera sig och utveckla gamla som nya marknader. 

 

 

Vinnare:

Samarbetspartner

WTEQ
WTEQ

WTEQ är en mötesplats och ett exklusivt nätverk för kvinnor inom Tech, IT och Digital. Priset som Årets Jämställdhetspris delas ut av WTEQ på Recruitment Awards Galan

ÅRETS INTERIMFSÖRETAG

Interim Search

Interim Search är idag ett etablerad interimsföretag med stark tillväxt och ett nischat erbjudande till marknaden, som även utsetts gasellföretag i flera år i rad med dokumenterat nöjda och återkommande kunder.

 Interim Search är inte bara kundernas bästa interimpartner, utan även konsulternas, som också får förnyat förtroende med nya interimsuppdrag hos deras kunder. Enligt googles ranking har företaget fått betyget 4,9 av 5 möjliga, det är imponerade och speglar ett professionellt bemötande och matchning.

 Företaget har tidigare fått flera utmärkelser:
FT 1000 — Europe’s Fastest Growing Companies 2021 -rankat Europas 621/1000 snabbast växande bolag (alla kategorier) av Financial Times

Gasellföretag (Dagens Industri) år 2020 + 2019 (Sveriges 77:e snabbast växande företag i alla kategorier) + 2018 + 2017 (Sveriges 11:e snabbast växande företag i alla kategorier)

Superföretag (Veckans Affärer) 2020 + 2019 + 2018 och Finalist EY Entrepreneur of the Year 2019

 

 

 

 

Unik Resurs

Unik Resurs mission är att vara en långsiktig utvecklingspartner i både med- och motgång. De finns där när deras kunder behöver bli fler, färre eller förbättra effektiviteten. Med ett servicefönster inom 24 timmar och med ett passionerat intresse av att utmana och förverkliga deras kunder och kundidaters™ ambitioner och mål gör dem till ett starkt stöd för företag i södra Sverige. Deras vision om ”Alltid Bättre” styrks av en stark och återkommande kundkrets.

 Kundnöjdheten för 2020 var 4,7 av 5 möjliga och över 99% av deras kunder rekommenderar dem till andra. Reklamationsgraden har legat på väl under 1% för hela 2020.

Att deras konsulter och medarbetare trivs på företaget visar inte minst deras eNPS genom att ligga på 47 för hela företaget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poolia Interim Management AB

Poolia Interim Managements vision är att vara kundens ”top of mind” när det gäller interima chefslösningar. Efter snart 3 år i branschen är de på god väg. Sedan starten har bolaget ständigt varit i tillväxt, så även under det senaste året. Kvartalsrapporten Q1 2021 visar på en ökning med 87% från föregående år.

Den fina tillväxten, de ökade nätverken av interima chefer och köpande kunder har varit möjlig på grund av förmåga att förstå kundens behov, snabba tillsättningar utan tappad kvalitet och att se till att hela tiden försöka tillföra något till medlemmarna i nätverken. De ger mervärde till nätverken.

Poolia Interim Management är ett självständigt bolag i Poolia-koncernen, men där det finns nytta av att finnas i ett större sammanhang.

Alla i bolaget har tidigare arbetat som chef och har ett coachande förhållningssätt till de interima chefer man har ute på uppdrag. Att vara interim chef är utmanande och komplext, varför stöttning hos Poolia Interim Management ses som självklart under uppdraget.

Ord från kunder och konsulter:
”Perfekt matchning! Proffsigt bemötande. Ovärderlig och snabb hjälp. De lägger manken till. Rasande fart. Uppföljning gör att man säkerställer en hög kvalitet. De agerar bollplank och stödjer mig. Starkt och givande nätverk, som ger värde såväl under som mellan uppdrag.”

Vinnare:

ÅRETS GIG FÖRETAG

TaskRunner

TaskRunner är en smart app som har giggare i alla åldrar som hjälper oss med allt innanför och utanför hemmet – inget jobb är för litet eller för stort för deras Runners. Allt från att byta batteri i brandlarmet, montera dina IKEA möbler, bygga en altan eller måla om lägenheten.

 Idag har de över 2000 giggare med över 25.000 genomförda uppdrag som fått 4,9 i betyg. Det är imponerande. Om du vill få hjälp av en så kallad task runner (som de kallar sina giggare) är det upplagt att du som kund ska känna dig trygg: alla intervjuas & ID-verifieras genom ID- och bankID verifiering plus att alla “runners” är erfarna och duktiga inom sina områden.

 Det är med stor glädje som vi presenterar TaskRunner om finalist för priskategorin “Årets gigföretag” eftersom de bidrar till att skapa matchningar mellan giggare och oss konsumenter för att få saker utförda, som förenklar vår vardag.

Gigger

Gigger är en ledande gigföretag som är changing the game och erbjuder gigarbetare och företag fler möjligheter, fler tjänster och en enklare sätt att göra saker. Dessutom fokuserar Gigger på internationell tillväxt och tillhandahåller skräddarsydda tjänsteerbjudanden till specifika sektorer (t.ex musik, vård, influencers)

Gigger går längre genom att försäkrar alla giggare, erbjuder ett extra pensionssparande gratis, erbjuder gratis inkassotjänst och har en arbetsmiljöpolicy, och guidelines för giggaren och uppdragsgivaren. De tar sitt ansvar på allvar, har en Code of Conduct och har noterats på börsen.

Bolagets nettoomsättning har ökat med hela 89% under året, och i snitt öppnades 500 nya användarkonton per månad hos Gigger.

 

AppJobs

AppJobs är ett företag som syftar till att hjälpa människor att arbeta bättre genom att samla appar som förmedlar gig åt giggare. Företaget grundades 2017 och har ett team på 50+ anställda som spänner över 20 nationaliteter, som arbetar i mera än 10 länder.

 Företaget startade i Sverige och finns nu 40+ länder och 500+ städer med information och tjänster till giggare. Plattformen har vuxit till 2 miljoner + medlemmar och AppJobs välkomnar cirka 20 000 nya medlemmar varje vecka. De har redan matchat mer än 1 miljon personer till ett gigjobb.

 

 

 

 

Vinnare 1:

Vinnare 2:

ÅRETS KOMMUNIKATIONSKAMPANJ

Academic Work

Företagets kampanj syftar till att stärka sin varumärkesposition mot sin tydliga målgrupp genom en digital kampanj. Som många andra under pandemins år så fick de ställa om från live event till att hitta nya sätt att engagera målgruppen.

Målgruppen fick själva engagera sig genom direkta frågor som är relevanta för målgruppen. Företaget skapade kampanjsida med artiklar, tips och råd som skapar värde och relation, och man skapade en interaktion i sociala medier.

 Kampanjen är tydlig mot sin målgrupp och sätter dom i fokus. Alla enheter håller ihop, man går inte heller ifrån företagets grafiska profil, utan det är tydligt vem som är avsändare. Kommunikationen talar också direkt till målgruppen.

 

 Resultat för kampanjen:
Räckvidd mot målgruppen 160 000
Trafikökning till webben med över 7000 som tog del av erbjudandet mot målgruppen
Kampanjen har nått närmare 40 procent av målgruppen (som är registrerade enligt SCB)
Det är ett stort nöje att presentera Academic Work som finalist till priset för Årets Kommunikationskampanj.

 

The Place

Företaget vill sätta glädje, långsiktighet och partnerskap i fokus och finnas med som en trygg partner. The Place har tagit en ny position på marknaden och har valt att ta ett kliv frånbemanningsbranschen.

Annonseringskampanjer är ljus, enkel och effektfull. Deras användning av video är informativ, livlig och ger en ny, fräsch och engagerande bild till företaget i en trångt sektor. Deras användning av sociala medier är bra och stöder deras nya image och messaging.

Denna rebranding kampanj har resulterat i:
Ökade trafik på webben med 29%
Ökade användare med nästan 30%
Uppdaterad tonalitet och roliga bilder har lett till en ökad varumärkeskännedom och ansökningar har ökat med nästan 50% under 2020 jämfört med 2019

Det är ett stort nöje att presentera The Place som finalist till priset för Årets Kommunikationskampanj.

 

 

 

 

 

Medpeople

Medpeople är ett företag som specialiserat sig på bemanning inom vården. Företagets mål är att bygga nästa generations tech-plattform som ska hjälpa sjukvårdsyrkets övergång till ett modernt och inspirerande yrke.

Våren 2020 genomfördes en “Corona kampanj” där syftet med kampanjen var att visa den höga arbetsbelastning som vårdpersonalen levde under och få fler vårdutbildade att återvända till yrket.

Kampanjen bestod av affischer på buss och hållplatser och adresserat DR till vårdpersonal. Dessutom genomfördes en awareness kampanj i sociala medier under 4 månader. Budskap – Vården har det extra tufft nu och behöver förstärkning.  Är du sjuksköterska eller läkare? Ladda ner Medpeople appen och bidra du också.

 Trafikökningen på hemsidan var till en början marginell, då vårdpersonal var upptagna med att jobba. Men den har gett en ökad trafik långt efter kampanjen då bokningarna via plattformen ökade med 300 procent.

 En kampanj med problemlösning och med tydlig och adekvat avsändare under värsta coronakrisen och som visar sympati för målgruppen, sjuksystrar och läkare, en värdig finalist.

Vinnare:

ÅRETS MÅNGFALDSFÖRETAG

Talangakademin

Talangakademin är en Ekonomisk förening med ett stort antal fastighetsbolag som medlemmar med verksamhet i Sundbyberg, Huddinge, Frölunda och Väla.

 TalangAkademin strävar efter att ge fler möjlighet att känna sig inkluderade i samhället oavsett kön, ålder, funktionsnedsättning, ras, etnicitet eller ekonomisk ställning.

Organisationen ger människor chansen att i handling bevisa både för sig själva och potentiella arbetsgivare att de har förmågor och kunskaper som gör dem attraktiva att anställa.

 Under 2020 intervjuade och kartlade Talangakademin 500 personer och hela 60 procent matchades till en validerad praktik. Av dessa gick 56 procent vidare till arbete eller studier. Genom effektmätning används konceptet Social Return on Investment (SROI) med särskilt fokus på just ekonomisk hållbarhet.

 

 

MultiMind Bemanning

MultiMind Bemanning är ett kompetensföretag i Stockholm som haft fokus på internationell kompetens sedan drygt 21 år. Företagets vision är att utveckla företag och samhälle med varje människas fulla potential ur ett mångfaldsperspektiv.

Bolagets verksamhetsidé har sedan starten för 20 år sedan varit att erbjuda bättre rekryteringar och tillfällig bemanning genom att inkludera ”alla” i rekryteringsprocesserna oavsett kön, religion, funktionshinder/variation, sexuell läggning, ålder och etnicitet. MultiMind har under åren utvecklat egna kanaler för att hitta internationell kompetens.
Kärnkompetensen – diversity management – utgörs av akademisk skolad personal med kunskap i drygt 30 olika språk.

Företaget erbjuder också diversity consulting där mångfaldskonsulter utreder, analyserar och ger rådgivning inom inkludering och mångfald. MultiMind förmedlar drygt 400 konsulter och genomför 500 rekryteringar per år.

 

Jobbentren

Jobbentrén är ett socialt kompetensföretag i Stockholm som grundades 2016.

Företagets huvudsakliga mål är att tillsammans med arbetsgivare och nyanlända skapa varaktiga anställningar för nyanlända. De har även som mål att skapa fler inkluderande arbetsplatser där arbetsgivare kan attrahera och utveckla nyanlända talanger.

 Jobbentrén samarbetar oftast med branscher och företag där det går att göra ett bra jobb utan flytande språkkunskaper eller en massa erfarenheter – där det viktigaste är att man vill jobba och att lära sig. För att lyckas med detta coachar man alla nyanställda och stödjer arbetsgivare för att skapa långvariga anställningar och hjälper nyanlända att bygga nätverk genom möten och event.

 Sedan starten har Jobbentrén fått ut nästan 200 nyanlända i riktiga – självförsörjande – jobb. Kunderna är främst privata företag, men de har även samarbeten inom välfärden, offentlig och ideell sektor.

 

Vinnare:

ÅRETS LEDARE

Elisabet Holmene, The Place

Elisabet har en unik förmåga att inspirera och engagera människor. Hon är expert på att formulera strategiska visioner till konkreta mål och handfasta uppgifter och därefter driva fokuserat framåt. Med Elisabet vid rodret vågade bolaget lämna sitt 30 – åriga varumärke Placera Personal och ta steget och bli The Place med mottot – ”Where happy work happens”

 

 

Rebecca Moberg, Empleo

Rebecca har under 5 år lyckats starta upp och driva koncernen Empleo Bemanning & Rekrytering, där Empleo Växjö, Empleo Ljungby, Empleo Vetlanda och Empleo Värnamo ingår. Med en makalös kapacitet har hon lyckats få team Empleo att dra åt samma håll dag ut och dag in och nå en omsättning på över 100 miljoner kronor och har fått utmärkelsen årets Gasellföretag.

 

 

Agneta Magnusson, Din samarbetspartner

Agneta Magnusson har drivit Din Samarbetspartner i Malmfältet under 10 års tid och har utmanats med att få kvinnliga konsulter att passa in i gruvindustrin som historiskt symboliserats som en mansdominerad arbetsplats. Hon har lagt stor vikt vid arbetsmiljöfrågor via kompetens- och kvalitetshöjande aktiviteter. Hon har tidigt börjat arbeta aktivt mot FN:s globala hållbarhetsmål både internt och tillsammans med företagets kunder.

 

Vinnare:

ÅRETS REKRYTERARE

Klara Eidhagen

Klara på The Place sätter relationen mellan kund och kandidat i centrum och gör sitt yttersta för att hitta bästa långsiktiga match. Hon har trots pandemin genomfört 30 kvalificerade rekryteringar. Hon använder digital CV-screening för att kunna ge 100% av sin energi till kund- och kandidatupplevelsen, och det ger resultat: 10 av 10 i Trustruits utvärdering.

Fredrik Andersson

Fredrik från 4potentials står för nytänkande tillsammans med en stort fokus på människorna i alla dess processer. Han upplevs vara snabb, lyhörd och proaktiv. Verkar utmana sina kunder på lagom sätt för att hela tiden utmana alla inblandade parter. Han beskrivs kunna se vad som behövs och leverera exakt det till sina kunder och kandidater. Nära och samtidigt framåt.          

Christopher Moberg

Christopher är en lyhörd och intresserad person som alltid sätter sina kunder och kandidaters bästa främst. Han drivs av att skapa framgång, både för sina kandidater och kunder genom att förstå vad som verkligen behövs i rätt tid. Genom engagemang och proaktivitet når han sitt mål, både för Empleo, kunder och kandidater.

Vinnare:

ÅRETS INNOVATIONSFÖRETAG

Tengai

Efter flera års av utveckling lanserades intervjuroboten Tengai. Med stort pådrag har de i Sverige och andra delar av världen blivit uppmärksammade för sin innovation.

Med inriktningen mot fördomsfri rekrytering bidrar de inte bara till att öppna upp rekryteringsprocessen för alla sökanden och skapa högre kvalitet i intervjuprocessen, de driver även frågan kring framtidens rekrytering i sann innovationsanda.

 

 

Refapp

Refapp är HR-tech bolaget som med sin mjukvara för digital referenstagning vill bidra till ett automatiserat, objektivt och kvalitetssäkrat arbetssätt för mer träffsäkra rekryteringsbeslut.
Trots Covid-19 har Refapp under våren och sommaren 2020 dubblerat antalet kunder, vuxit med antal medarbetare och expanderat till Norge med en flygande start. Bolaget har idag över 300 kunder i Norden. Årligen gör de över 250 000 referenstagningar via tjänsten och deras kunder når kandidater och referensgivare över hela världen.

Hubert

Hubert+1 har skapat en AI-baserad tjänst utvecklad för att automatisera en stor del av screeningprocessen för företag med högt ansökningstryck. Med tolkning av CV/personlig brev-data och en automatisk chattintervju läses kandidatens kompetens av på ett mycket effektivt sätt.

Efter år av utveckling genomförde Hubert de första pilottesterna hos stora och nytänkande företag på den svenska marknaden. Intresset för tjänsten var stort och samarbete har inleddes med flertalet ledande organisationer på rekryteringsmarknaden.

Vinnare:

WTEQ priset Årets jämställdhetföretag i Techbranschen

Knowit

Knowit AB är ett svenskt IT-konsultföretag som stöttar företag och organisationer med tjänster inom digital transformation och systemutveckling. Knowit erbjuder sina tjänster genom tre affärsområden. Solutions, systemutveckling och tekniknära tjänster.

Där många IT-företag säger sig antagit jämställdhetspolicies och nya riktlinjer är det Knowit’s resultat och faktiska inkluderande aktiviteter som sticker ut. De visar att det inte behöver vara så svårt att börja göra på ett inkluderande sätt. Det är bara att börja. Idag. Eller igår. Ser fram emot imorgon!

 

 

 

 

 

 

 

Ceretai

Ceretai arbetar med automatiserad jämställdhetsanalys inom mediebranschen. Deras verktyg belyser bland annat hur mycket kvinnor och män syns och hörs i filmer och serier. Ceretai är finalist i WTEQ-priset då deras verktyg inte bara bidrar till förändring genom att synliggöra de olikheter som finns i media på ett konkret och tydligt sätt utan då de också är en förebild i sitt sätt att arbeta och skapa diskussion och dialog kring frågan om representation i media och betydelsen av data och fakta för att följa upp och skapa förändring.

Ceretais verktyg premierar snabb action för ökad inkludering, genom att hjälpa andra att inte bara sätta ökat fokus på jämställdhet, utan faktiskt snabbt mäta resultaten av de insatser som görs. Vi gillar att en gör direkt, och dessutom tar fram ett verktyg som hjälper andra att se resultaten av vad de gör. Lika direkt. That’s the spirit.

En mycket intressant start på en resa för skalbar inkludering, som vi kommer följa med spänning.

SustainLab

Sustainlab är en digital plattform som hjälper företag att samla in, analysera och visualisera hållbarhetsdata automatiskt och samtidigt vägleda i hållbarhetsarbete. Sustainlab är finalist i WTEQ-priset då de med stor vilja och engagemang arbetar med frågor som jämställdhet och mångfald som en del av företagets DNA samtidigt som det genomsyrar allt deras arbete med sina kunder där målet är att hjälpa företag att accelerera sitt hållbarhetsarbete med hjälp av modern teknologi.

Det interna arbetet präglas av inkludering och jämställdhet från ruta ett. Det externa arbetet syns mest som en hållbarhetplattform/verktyg. En självklar kombination.

Kan Sustainlab bli en förebild både för att jobba effektivare med hållbarhet SAMT/OCH inkludering & jämställdhet? Något som är så ovanligt idag, men borde vara så självklart. Vi tror det. Och kommer följa varenda steg.

 

Vinnare: